Nabór wniosków do programu Mój Prądu 3.0 rozpoczął się 1 lipca 2021 roku i potrwa do 20 grudnia 2021 r. (z możliwością przedłużenia) lub do wyczerpania alokacji środków.
Do programu zostaną zakwalifikowane instalacje fotowoltaiczne zakończone po 31 stycznia 2020 roku (decyduje data poniesienia kosztu za instalację).
Warunki programu „Mój Prąd 3.0”:
- dopłata wynosi maksymalnie 3000 zł, jednocześnie nie może przekroczyć 50% kosztów całej instalacji (dotacja jest zwolniona z podatku dochodowego, oznacza to, że otrzymanych środków podatnik nie jest obowiązany wykazać w zeznaniu rocznym PIT),
- budżet to 534 mln zł– oznacza to, że środków wystarczy dla 178 tys złożonych wniosków,
- koszty kwalifikowane stanowią wydatki poniesione w okresie od 1.02.2020 r.
- finansowane są projekty zakończone i podłączone do sieci OSD (Operatora Systemu Dystrybucyjnego),
- przedział mocy instalacji 2-10 kW,
- moc instalacji fotowoltaicznej powinna być tak dobrana, aby całkowita ilość energii elektrycznej wyprodukowanej i odprowadzonej do sieci energetycznej przez instalację objętą grantem w rocznym okresie rozliczeniowym nie przekroczyła 120% całkowitej ilości energii elektrycznej pobranej z sieci energetycznej przez Wnioskodawcę w tym samym okresie rozliczeniowym,
- dla osób fizycznych wytwarzających energię elektryczną na własne potrzeby,
- urządzenia muszą być instalowane jako nowe, wyprodukowane w ciągu 24 miesięcy przed montażem,
- dofinansowaniu nie podlegają projekty polegające na rozbudowie/zwiększeniu mocy już istniejącej instalacji fotowoltaicznej,
- Beneficjent zobowiązany jest do eksploatacji instalacji (we wskazanej we wniosku lokalizacji) przez co najmniej 5 lat od dnia wypłaty dofinansowania,
- Otrzymaną w 2021 r. dotację z programu „Mój Prąd”, w przypadku wcześniejszego skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej, prosument będzie musiał doliczyć do podstawy opodatkowania za 2021 r., w zeznaniu podatkowym składanym w przyszłym roku.
W programie Mój Prąd 3.0 okres trwałości wynosi 5 lat. W tym czasie beneficjenci nie zmienić przeznaczenia budynku z mieszkalnego na inny, zdemontować instalacji lub, zmienić miejsca lokalizacji przedsięwzięcia, odsprzedać/zastawić urządzeń, inaczej środki trzeba będzie zwrócić. W przypadku ewentualnej sprzedaży domu Beneficjent musi pamiętać o cesji obowiązków na kupującego i poinformowaniu o niej NFOŚiGW.
Zgodnie z nowymi zasadami programu: „Beneficjent (Grantobiorca końcowy) po uzyskaniu dofinansowania, ma obowiązek niezwłocznego umieszczenia w widocznym miejscu – (w miejscu lokalizacji inwestycji – np. na budynku/ogrodzeniu) – informacji w formie trwałej tablicy wraz z odpowiednimi logotypami (sugerowany format A3, lecz nie mniejszy niż A4), wykonanej we własnym zakresie, o treści: Inwestycja proekologiczna wsparta w Programie Mój Prąd”.
NFOŚiGW oraz Instytucja Pośrednicząca lub wskazana przez te podmioty inna instytucja – może dokonać kontroli przedsięwzięcia u Beneficjenta – samodzielnie lub poprzez podmioty zewnętrzne w okresie od dnia złożenia wniosku o dofinansowanie, w trakcie realizacji przedsięwzięcia oraz w okresie trwałości. Beneficjent składając wniosek o dotację zobowiązuje się do eksploatacji instalacji przez przynajmniej 5 lat od dnia wypłaty dofinansowania. W przeciwnym razie pieniądze trzeba będzie zwrócić wraz z odsetkami.
Naszym Klientom udzielamy wsparcia w przygotowaniu wniosku i dokumentacji na każdym etapie ubiegania się o dofinansowanie.